Technieken

Welke ondergrond?

Als ondergrond voor olie- en acrylverf gebruik ik

  • een schildersdoek van goede kwaliteit, dat wil zeggen met meerdere lagen gesso. Voor grote doeken gebruik ik linnen, omdat katoen kan gaan lubberen,
  • houten panelen die ik aan beide zijden voorzie van enkele lagen gesso,
  • kunststof panelen, opgeschuurd en voorzien van een hechtmiddel en gesso.

Als ondergrond voor aquarel gebruik ik meestal 300 grams aquarelpapier.
Voor pastelkrijt gebruik ik doorgaans gekleurd karton.

Wanneer acrylverf?


Met acrylverf kun je in korte tijd een resultaat bereiken. De verf droogt snel vanwege de waterbasis, is verkrijgbaar in een groot scala van prachtige kleuren en kwaliteiten en kan op veel manieren worden verwerkt. De verf droogt enigszins dof op.
Zelf gebruik ik acrylverf vaak als onderlaag voor een olieverfschilderij of als ik een idee qua compositie en kleurgebruik wil uitproberen. Ook komt het voor dat zo’n voorstudie al gelijk goed is en geen nadere uitwerking behoeft. Mede daarom gebruik ik doorgaans alleen verf van hoge kwaliteit.
Het nadeel van goedkope verf is dat er vooral kleurstoffen in zitten die al vrij snel kunnen verbleken. En als een opzet van een schilderij al meteen goed is, is dat natuurlijk zonde.
Het groot voordeel van acrylverf is dat je het kunt mengen met heel veel verschillende schildermediums die mooie effecten en texturen opleveren.

Wanneer aquarel?

Schilderen met aquarel is een lastige techniek. Je moet vooraf al weten waar je licht in je werk wilt aanbrengen en dit uitsparen. Heel zelden gaat schilderen met aquarelverf in 1 keer goed; ik heb vaak meerdere probeersels nodig om te bereiken wat ik wil.
Aquarel gebruik ik als voorstudie of voor een snelle buitentekening in kleur, die ik later in mijn atelier kan uitwerken.
Daarnaast kun je met aquarel op heel veel manieren experimenten, die tot interessante resultaten kunnen leiden.

Wanneer olieverf?

Het liefst werk ik met olieverf. De kleuren van olieverf vind ik krachtiger en warmer. En omdat de verf langzaam droogt, kun je er een dag later nog in doorwerken. Kleuren kunnen prachtig in elkaar overvloeien. Hier nog zo’n voorbeeld.
Olieverf zakt niet in, de streken blijven zichtbaar. Bij acrylverf is dat vaak minder.
Olieverf droogt sneller door licht. Wanneer je pas na enkele dagen verder wilt met een werkstuk, zet je doek dan omgekeerd weg in een donker hoekje.
Als ik de verf vloeiender wil maken gebruik ik een medium. Dit medium geeft de verf tevens wat meer glans.
Ik heb geëxperimenteerd met olieverf op waterbasis, deze verf heeft zeker voordelen omdat hij onder andere gemengd kan worden met acrylverf, maar toch gaat mijn hart uit naar de echte olieverf. Bekijk hier tips en technieken om met olieverf te schilderen.

Wanneer overige schildertechnieken?

In de loop der jaren heb ik veel knipsels uit tijdschriften verzameld, die ik gebruik als voorstudie of die ik in een schilderij plak. Ik hanteer de regel dat alles mag.
Bij de gemengde techniek (mixed media) is het raadzaam de ondergrond goed te prepareren, zeker als je van plan bent om zware voorwerpen te gebruiken zoals metaal en steen. Alles wat je wilt gebruiken lijm je met Extra Heavy Gel.

Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someone